MIN MAGE
Barnets hjärna har utvecklats så mycket att den kan hjälpa till att reglera kroppstemperaturen. När barnet föds har det hundratals miljarder nervceller , vilket kan låta mycket, men det producerar inga nya efter födseln. Fostret ser mer och mer ut som en bebis. Huden är mjukare och blekare på grund av att det börjar öka i vikt. Fettet hjälper till att hålla barnet varmt. Trots att det lägger på sig mer fett utgörs bara två eller tre procent av de 1,3 kilona av fett. Om du sträckte ut barnet skulle det nu vara omkring 38 centimeter.
 
Barnet lägger på sig det mesta av vikten under de kommande tre månaderna, och det gäller även dig. Du kan förmodligen vänta dig att du kommer att lägga på dig omkring fem kilo under den sista trimestern. Kramp i benen är vanligt under graviditeten. Experterna vet inte säkert vad de beror på. Vissa säger att det beror på den extra vikten som benen utsätts för medan andra tror att smärtan är ett tecken på kalk- eller kaliumbrist. Det kan också bero på trycket på livmodern på nerverna som går ner i benen. 

EGNA TANKAR
Bebisen lever om som bara den i magen, vare sig jag ligger, sitter eller står så kickar Bebis på där inne. Jag känner mig väldigt lugn inför allt med Bebis ankomst, att bli mamma, förlossningen, ja allt egentligt känner jag mig lugn med. Hoppas dock att Bebis inte ärver mina allergier eller astman.
 
From 22 Maj får jag Graviditetspenning. Jag trivs på migg jobb, men då det kan vara mycke psykiska påfrestningar samt utåtagerande ungdomar så känns det mycket tryggare för mig att inte jobba där så här nära inpå Bebis ankomst. Jag får förbereda här hemma under tiden. Rensa ut massa skit som finns i alla förråd, bygga ihop sängen, bädda o.s.v. Dock lite tidigt för det sistnämnda men man vet aldrig vilka gravidryck jag får ;)
Annie - Fotograf i Linköping & Stockholm

Så skönt att du får vara hemma och boa lite innan bebis kommer :) Slippa utsätta dig för onödiga risker! :D Kramar

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress