MIN MAGE
Barnets kropp håller nu på att bli rundare, men huden är fortfarande rynkig och det har börjat bildas pigment.  Lårbenet är nu omkring 4 cm långt och huvudets diameter är mellan 5 och 6 cm. Barnets lungor tar ett jätteskutt den här veckan, när alveolerna bildas. Barnet fortsätter med sina andningsövningar. Det är kanske svårt att föreställa sig, men om barnet föddes nu skulle det ha en chans att överleva.
  
Nu börjar magen verkligen ta plats. Mamman kan fortfarande uppleva humörsvängningar. Ibland oroar man sig kanske över om man någonsin ska bli sig själv igen. Den typen av känslor är ganska vanliga i det här skedet av graviditeten. Det beror som vanligt på de hormonella förändringarna. Det finns inte så mycket att göra åt det. Att känna sig känslosam är en del av graviditeten. Det kan på sätt och vis hjälpa en att förbereda sig för det som komma skall. Om man känner dig full av energi är det bara att tacka och ta emot, för stora utmaningar väntar. En del börjar uppleva små, små urin läckage när de hostar, nyser, tränar eller försöker lyfta något. Ingen panik! Nåja, det är kanske lättare sagt än gjort. Det kallas stressinkontinens och är helt normalt, eftersom livmodern nu befinner sig över urinblåsan och trycker på den. Knipövningar är väldigt bra att göra nu– och även efter det att barnet är fött.
 

EGNA TANKAR
Bebis har väldigt mycket hicka nu, så känslan av att känna det är obeskrivligt. Jag kan känna Bebis jätteofta just när den har hicka. Längtar såå tills att har får börja känna sparkar. Både jag och M har känt på ytan av magen att det puffat. Jag njuter verkligen av min graviditet. Jag har mått riktigt bra hela graviditeten hittils, Känt lite illamående i början, men inte mer än det. Har hört många andra berätta att dem mått illa hela tiden, och sprungit på toa flera gånger per dag. Så är väldigt tacksam och glad att jag sluppit det. Vårt fina goa mirakel i magen.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress