MIN MAGE
Från och med nu betraktas fostret som fullgånget, det vill säga att det är färdigt att födas. I den här veckan väger fostret drygt 3 kilogram, och är omkring 49 cm långt. De allra flesta ligger med huvudet nedåt. Förlossningen är påfrestande även för barnet. Men barnet klarar detta väl, och har till exempel lagrat extra näring som det kan använda. Underhudsfettet fungerar som energireserv den första tiden efter födseln.

De flesta av alla barn som föds i Sverige kommer ut mellan vecka 37+0 och 41+6.

När barnets huvud har sjunkit ner i bäckenet brukar det bli mer plats upptill i magen, och lättare att andas och äta igen. Allt fler känner förvärkar. En del gravida kan uppleva en ilande känsla när barnets huvud stöter emot musklerna i bäckenbotten.

EGNA TANKAR
Tisdagen den 27 Juni åkte jag, M och de två yngsta barnen till Luleå. Under tiden som jag och M var inne på ultraljudet så satt ungarna i cafeterian men bonus Morfar till barnet och fikade.

de två damerna var så trevliga på ultraljudet, och så fort dem satte ultraljuds munstycket, eller mad den kallas mot nedre delen av magen så log dem och sa att idag behövs då inget vändningsförsök då Bebis vänt sig med huvudet nedåt <3 Så glada jag och M blev. Sedan höll dem på att störa Bebis i magen genom att kolla med ultraljud och mäta lillen, och man märkte att det inte var omtyckt.

Vi hade besöket på Tisdagen, och söndagen innan så märkte jag att Bebis hade rört sig extremt mycket och hoppades att den vänt sig, men på måndagen så rörde den sig knappt så blev orolig och även kontaktat förlossningsavdelningen, men anledningen till att jag känt lite var just för att Bebis vänt sig och jag inte kände igen rörelserna. Så på tisdagen när vi hade ultraljud var vi även uppkopplade mot CTG efteråt, vlket inte gick så bra som dem ville pga att lillen var alldeles för rörlig <3 för att dem skulle få ett bra resultat, så efter att ha varit på ultraljud och stört bebis så låg jag i hela 55 minuter med CTG som bebis inte ville utan resultat :P  Men vi mår bra och det är ju det viktigast! <3

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress