MIN MAGE
Från sjunde månaden är barnets tillväxt beroende av förmågan att producera insulin. Insulin låter socker från blodet tränga in i fettcellerna och när sockret har kommit in i cellerna stimulerar insulin ämnesomsättningen till att producera protein och socker. På så sätt bidrar insulin till uppbyggnaden av en smula kroppsfett. Nu blir barnets kropp alltså mer trind och rund. Tänk på att barnet har mer än tiodubblat sin vikt på 11 veckor! Från och med nu ökar det sin vikt med 27 gram varje dag. Här är ett betryggande faktum: nio av tio barn som föds vid den här tidpunkten överlever.
 
Barnet växer och det känns i kroppen – man är lite tyngre och svettas mer. Man blir dessutom andfådd lättare, vilket är helt normalt. Det beror på att barnet växer och att det finns mindre plats för ens mage och lungor. Ens hjärta slår också lite snabbare (för att transportera runt den ökade blodmängden) och därför andas man lite snabbare än vanligt. Men även om den har börjat bli lite mer krävande går det som gravid att känna av mer kontakt med barnet i magen. Be din barnmorska att hjälpa till att känna igen barnets olika kroppsdelar. Det är kul att veta om det är en fot eller en hand som gör sig känd, eller om man smeker ett huvud eller en liten rumpa.
 
EGNA TANKAR
Idag går jag in i vecka 27+0. Och med endast 90 dagar till BF så känner jag lyckorus på hög nivå. Bebis sparkar på som bara den, speciellt på kvällarna är han eller hon i full fart och kickar mamma. man ser hur magen lever om. 
 
Vi har det mesta färdigt här hemma. Det vi ännu inte köpt är småsaker, eller ja, saker som kanske inte är såå viktigt just nu men som vi kommer införskaffa oss inom snar tid. En badbalja, badtermometer, matstol, 2 till täcken och kuddar samt extra påslakanset. Allt annat har vi. Och kläder har vi tvättat lite, men jag ska tvätta bort all annan tvätt som kommer från oss redan fem i hushållet sen tänkte jag tvätta igenom alla bebiskläder, filtar och babcapen minst två gånger. sista gången mer nära inpå den beräknade förlossningen. Sängen måste även byggas ihop. 
 
Jag skulle kunna skriva på hur mycket som helst nu, men tycker jag avslutar här och skriver mer senare :)
Annie - Fotograf i Linköping & Stockholm

Du får visa hur det blev med sängen sen när ni byggt ihop den :)

Svar: Det lovar jag att göra! :)Under Maj månad så skulle vi göra det :) eller efter bebis föds skojade micke
Netasha Sjöberg

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress