MIN MAGE
Barnets skelett börjar bli stelare. Händerna är fullt funktionsdugliga och har små fingernaglar och fingeravtryck. Barnet använder sina händer till att utforska olika kroppsdelar, men bara genom att känna sig fram – ögonen är fortfarande slutna. Lungorna börjar producera ett ämne som lägger sig på insidan av alveolerna – vilket gör att de sedan kan blåsas upp och förhindrar dem från att kollapsa och klistras samman när de släpper ut luften. Nu är ögonen fullt utvecklade och har ögonfransar, som skyddar dem efter födseln. Ögonlocken är dock fortfarande slutna.

Livmodern är nu lika stor som en fotboll och toppen av den befinner sig halvvägs mellan naveln och bröstbenet (skelettdelen där revbenen möts). Detta är också veckan då många gravida upplever att tröttheten, yrseln och kissnödigheten återvänder.Man riskerar att vakna på natten med sammandragningar i benen – aaaaj, kramp! Det är inte det trevligaste sättet att bli väckt. Massera försiktigt för att få krampen att släppa. Att ställa sig upp och stretcha benet med helt rakt ben och foten böjd mot väggen brukar också hjälpa.

EGNA TANKAR
Jag har fått må mycket bra under hela graviditeten men senaste tiden har jag haft huvudvärk och yrsel, dock måttligt. Men efter ett besök till hälsocentralen och efter några provtagningar så visade det sig att jag endast hade lite lågt blodvärde, dock väldigt lite. Så ökade mina hemoglobintabletter (Järn) så hoppas att dem börjar verka så att jag blir piggare och slipper symtomen. Men som sagt inte haft mycket svårigheter i min graviditet hittills så lite klarar jag nog av.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress