MIN MAGE
Förra veckan öppnade barnet ögonen för första gången. Den här veckan kan barnet, om du lyser med ett starkt ljus mot magen, öppna ögonen och vända sig bort från ljuset. Barnets hjärnvågor visar att det svarar på ljud i omgivningen. Mönstren börjar också visa på skillnader mellan sömn och vaket tillstånd. Dessa sömncykler blir tydligare och mer markanta närmare förlossningsdatumet. 
 
Det här är en avgörande fas i utvecklingen av barnets lungor. När det tar sitt första andetag skickar lungorna syre till blodkärlen, som sedan cirkulerar genom kroppen på barnet. Barnet producerar också surfaktant för att förhindra att luftblåsorna klibbar ihop sig, vilket gör att det kan andas ordentligt efter födseln. Bronkerna utvecklas och delas i allt mindre förgreningar. 
 
Barnet ökar snabbt i vikt nu – det kan väga omkring ett kilo. Från hjässan till stjärten är det 25 centimeter, men om man skulle sträcka ut det kan det vara omkring 38 centimeter.
 
EGNA TANKAR
Idag går jag som sagt in i vecka 28+0 och det menas att jag går in i den tredje och sista trimestern! Med endast 83 dagar kvar tills att Bebis är beräknad känner jag att jag inom närmsta 1-2 veckorna ska börja tvätta upp alla bebiskläder och allt bebis ska ha i början. 
 
Jag har börjat gulla extra mycket med Tintin, och jag säger till och med Mamma istället för matte när jag pratar med honom, jag blir själv förvånad när det kommer ut ordet Mamma! Tänk att jag kommer bli en inom kort. Känns helt magiskt.
 
Utöver dessa känslor så mår jag toppen. Min graviditet hittils har varit riktigt bra. Jag kan inte klaga alls. Ibland har det varit värk i fogarna och hemsk halsbränna, men sålänge jag håller mig borta från tunga lyft, flyttar tunga saker eller klättrar upp och ner på t.ex en stol så slipper jag problem med fogarna, åtminstone hittils. 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress